جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
همایش مبلغان معاونت تبلیغ حوزه

دکتر ملایری در همایش مبلغان استان قم به بررسی پیامدهای عملیات وعده صادق در منطقه و جهان اشاره کرد و به تبیین ارتباط میان میدان و دیپلماسی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش مبلغان معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با محوریت بزرگداشت سید مقاومت و نشست بصیرت‌افزایی، امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ با حضور جمعی از طلاب برادر و خواهر در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد.

دکتر ملایری کارشناس مسائل بین المللی طی سخنانی در این همایش به بررسی پیامدهای عملیات وعده صادق در منطقه و جهان اشاره کرد و به تبیین ارتباط میان میدان و دیپلماسی پرداخت.

وی درباره اولین پیام عملیات وعده صادق گفت: پیام مهم این عملیات این بود که دوره ‌صبر استراتژیک یا خویشتن‌داری یک‌طرفه ایران به پایان رسیده است، معادلات تغییر کرده و جمهوری اسلامی در مقابل هر ضربه ضربه‌ای سخت‌تر وارد خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه بحث‌هایی مطرح شد که چرا پاسخ به ترور شهید هنیه و عملیات وعده صادق ۲ به تاخیر افتاد، گفت: طبق مذاکرات و ‌پیام‌هایی که داده شده بود از ایران می‌خواستند به دیپلماسی فرصت بدهد تا مذاکرات انجام شود، اما پس از عملیات صهیونیست‌ها در ضاحیه مشخص شد که فرصت دادن به دیپلماسی اشتباه است.

وی، تغییر معادلات قدرت در منطقه به نفع ایران را پیام دوم عملیات وعده صادق ۲ نام برد و گفت: عملیات وعده صادق ۲ از این رهگذر دو نتیجه مهم داشت. اول اینکه ایران با بهره‌گیری از توان متوسط خود در این حمله از تمام رینگ‌های پدافندی گذشت و به اسرائیل رسید. کشورهایی مثل آذربایجان که از اسرائیل سیستم ‌پدافندی خریده بودند فهمیدند که اگر ایران اراده کند ‌هیچ امنیتی نخواهند داشت.

ملایری گفت: در ویدئویی که منتسب به پایگاه هوایی نواتیم رژیم صهیونیستی است نشان می‌دهد که ۳۷ موشک از چند نوع مختلف به این پایگاه که امنیتی‌ترین پایگاه اسرائیل و محل نگهداری جنگنده‌های اف‌۳۵ است اصابت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه طلیعه ابرقدرتی ایران برای غربی‌ها از ده سال قبل مشخص بود، گفت: مجله فارن پالیسی، ده سال پیش تحلیلی به دولت آمریکا ارائه داد و گفت به زودی ابرقدرت جدید ایران ظهور می‌کند که نباید به دنبال نابودی‌اش باشید چون نمی‌توانید اما باید محدودش کنید. راهکارهایی پیشنهاد کرد که دیدیم در اغتشاشات و ناآرامی‌ها علیه انقلاب استفاده شد.

کارشناس مسائل بین المللی، مخابره این پیام که ایران هرچند دارای سلاح هسته‌ای نیست اما از آنچنان توان بازدارندگی برخوردار است که توانسته به یک کشور اتمی حمله کند و به کشورهای دیگر اتمی حامی اسرائیل نیز اعلام آمادگی جهت هر نوع درگیری را می‌دهد، را بسیار مهم توصیف کرد.

وی با بیان اینکه عظمت بیرونی جمهوری اسلامی در غبار برخی معضلات و چالش‌های داخلی در برابر چشم مردم داخل ایران پنهان شده است، گفت: امروز مرزهای ژئوپلوتیک ایران فراتر از آسیا رفته است و خداوند وحشت جمهوری اسلامی را در چشم دشمنانش انداخته است.

ملایری با اشاره به اینکه ایران توان تولید بمب اتم دارد ولی اراده‌اش را ندارد، افزود: ما به قدرت‌های جهانی این پیام را دادیم که اگر تهدید به حمله اتمی کنید توان پاسخ چند برابری داریم. آنان این پیام را گرفتند.

وی با اشاره به اینکه پس از عملیات وعده صادق ۲، دشمنان سناریوهایی از جمله حمله به سکوهای نفتی،‌ مراکز هسته‌ای و ترور دولتمردان را عنوان کرده‌ بودند، افزود: اکنون می‌بینیم که تهدیدهایشان هر روز بیشتر فروکش می‌کند.

اگر میدان قوی نباشد کسی دیپلمات ما را تحویل نمی‌گیرد / ایران و آمریکا نبرد تمدنی دارند

ملایری گفت: پیام دیگر عملیات وعده صادق ۲ این بود که توانست توان بازدارندگی ما را افزایش دهد. دشمن فهمید که اگر بزند ده تا می‌خورد لذا در روزهای گذشته دیدیم که آمریکا بسته پیشنهادی به اسرائیل داد و گفت از فکر حمله به تاسیسات نفتی ایران بگذرید، چون ایران پیام فرستاد که اگر نگذارید نفت صادر کنیم به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم نفت صادر کند.

وی ایجاد توازن قوا در غرب آسیا به نفع ایران و ایجاد موازنه وحشت در اسرائیل را از نتایج دیگر عملیات وعده صادق ۲ برشمرد و گفت: آمریکا و اسرائیل جرأت حمله به ایران را ندارند چون می‌دانند که ما در عملیات اخیر تنها گوشه‌ای از توان خود را نشان داده‌ایم.

کارشناس مسایل منطقه با بیان اینکه ایران اکنون ابرقدرت فرامنطقه‌ای شده است، گفت: در آخرین برآورد ضرر اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی هفتاد میلیارد دلار و هزینه نبردش تاکنون ۶۶ میلیارد دلار بوده است و این ارقام برای کشوری که تنها ۲۲ هزار کیلومتر مربع مساحت و حدودا ده میلیون نفر جمعیت دارد، آن هم نه در مقابل یک ارتش کلاسیک بلکه در برابر مجاهدان نهایتا ۴۰ هزار نفره حماس فاجعه است.

وی تزریق روحیه امید به مردم ایران و منطقه و ضربه شدید به نیروی هوایی اسرائیل را از پیامدهای دیگر عملیات وعده صادق ۲ نام برد و گفت: ما هیچگاه نباید اسیر فضای رسانه‌ای ترسیم شده از سوی غربی‌ها شویم که دائما در حال پمپاژ ناامیدی و دروغ هستند.

ملایری در ادامه به ارتباط میان میدان و دیپلماسی اشاره کرد و گفت: میدانِ قوی پشتیبان دیپلماسی است. اگر میدان قوی نباشد کسی دیپلمات ما را تحویل نمی‌گیرد.

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه اگر مدام کوتاه بیاییم و درگیر محاسبات دیپلماتیک شویم دشمنان جسور می‌شوند، افزود: اگر میدان ضعیف باشد و دیپلماسی ذلت حاکم‌ شود تاوانش را در میدان خواهیم داد.

ملایری از کاهش قدرت بازدارندگی، تغییر موازنه قدرت به نفع دشمن، کاهش امنیت داخلی و فرامرزی، ایجاد موازنه ‌وحشت و دچار شدن مسئولان به اشتباهات محاسباتی را از جمله نتایج حاکم شدن دیپلماسی ذلت دانست.

وی با اشاره به اینکه تمدن آمریکایی و اقتصاد و قدرت نظامی‌اش رو به افول است، گفت: امروز می‌بینیم که آمریکا توان اداره دو جنگ را ندارد لذا ناچار می‌شود برای حفظ اسرائیل حمایتش را از اوکراین کاهش دهد و روزی خواهد رسید که توان حمایت از اسرائیل را هم نخواهد داشت.

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه بحث بر سر منافع نیست بلکه جمهوری اسلامی و آمریکا نبرد تمدنی دارند، افزود: باید حافظه تاریخی نوجوانان و جوانان را تقویت کنیم و بگوییم که چه مسیری طی شد تا نظام جمهوری اسلامی ایران به این مرحله از قدرت و بازدارندگی رسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یا موعود الامة IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    0 1
    حرف حق جواب نداره. اول میدان بعد میز مذاکره
    • رسول IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
      0 0
      ولی کفه میدان‌بر مذاکره می چربد
    • پاسخ به رسول IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
      0 0
      میدان نوع مذاکره با کفارحربی است. کفاری که با نقض پیمان چه زبان مذاکره را می فهمند؟